Saturday, July 11, 2015

Een warme zomer

Ik hoor dat het warm is in Nederland. En de baas van Nederland heeft zelfs een nationaal hitteplan gemaakt. Dan moet het wel heel verschikkelijk warm zijn.

Bij ons is het ook warm. Iedere dag is hetzelfde. 's Morgens valt het nog wel mee. Dan zet papa of mama alle ramen van het huis open en dan voel ik de wind langs mijn gezicht waaien. Later gaan die ramen weer dicht. Want dan komt er teveel lawaai naar binnen en het wordt ook te warm.

De zon schijnt hier elke dag. De wolken zijn naar een ander land verhuisd. De lucht is altijd helemaal blauw. Het warmst is het in de auto. Mijn autostoeltje voelt soms net zo heet als de oven in de keuken. Daar mag ik niet aankomen van papa of mama, maar mijn stoeltje, daar zetten ze me gewoon in. En ze zetten me nog vast ook... Als we gaan rijden wordt het al snel een beetje kouder in de auto. Er komt dan wind van buiten en die vliegt zo in mijn gezicht en dat is lekker koud. Hoe langer we rijden hoe kouder het wordt.

Thuis hebben we ook zoiets. Het is een groot apparaat aan het plafond. Als je op een knopje drukt, hoor je een beetje lawaai en komt er koude lucht uit. Op het balkon gaat er dan een motor aan. Onderaan die motor zit een slang en daar druppelt dan water uit. Soms ga ik daar mee spelen. Andere keren ligt die slang in een bloembak en dan kunnen de planten het water drinken.

Inmiddels heb ik wel geleerd hoe je met warmte moet omgaan. Zo moet je bijvoorbeeld veel drinken. En dat doe ik ook: water, limonade, sinaasappelsap. En ijsjes eten is ook een goed idee. Mama maakt ze zelf en ze zijn heel lekker. Je moet ze alleen wel snel opeten, anders zijn ze ineens een stuk kleiner. En als je naar buiten gaat moet je zalf uit een blauw flesje op je gezicht en je benen doen. Als je een lange broek aan hebt, hoeft het alleen op je gezicht. Het is ook heel handig om een pet op te zetten. Ik heb er zelf een paar. De mooiste is een platte blauwe pet, maar ik heb ook een bruine met lange flappen in mijn nek.Die zorgt ervoor dat je nek niet verbrandt. Als ik buiten ga spelen, doe ik die meestal op. En door dit alles heen is het ook belangrijk om je niet te druk te maken. Gewoon rustig aan doen 

Als je je aan deze tips houdt, is de warmte goed uit te houden. Ik vind de zomers in Amman helemaal prima. Van mij mag het altijd zomer zijn. En een hitteplan hebben we echt niet nodig.

1 comment:

  1. Pffff, wat een hitte... Opa heeft ook een hitteplan. Wat minder wijn drinken en wat meer bier. Een misschien moet ik ook eens een pet gaan kopen. Da's helemaal niet zo'n gek plan. En als oma dan ook nog ijsjes in de vrieskist heeft, is het helemáál geweldig. Bedankt trouwens voor je tip om het wat rustig aan te doen. Nog 3 dagen werken, dan heeft opa vakantie! Nou, laat de zon dan maar schijnen hoor!

    Groetjes van je opa uit Streefkerk.

    ReplyDelete