Friday, July 17, 2015

Peren uit de tuin

Vandaag heb ik iets heel lekkers gedronken. Ik had het nog nooit eerder op. Eerst moest ik even goed proeven, maar toen heb ik het direct helemaal opgedronken. Papa vertelde dat het perensap was. Het was gemaakt van peren uit onze eigen tuin.

Onze tuin is beneden aan de achterkant van het huis. Om er heen te gaan, ga ik eerst met de lift naar beneden. Dan lopen we door een garage. Als je op een knopje drukt gaat de garagedeur open. Hij gaat heel langzaam en piept erg. Ik denk dat het een heel oude deur is. Er zit ook een beetje roest op.

Vanuit de garage moet je eerst nog een hek openen. Als je de sleutel hebt omgedraaid, ben je eindelijk in de tuin. De tuin staat vol met planten en bomen. Heel vaak loopt er een poes in de tuin, maar die holt altijd weg als ik eraan kom. Ik denk dat hij een beetje bang van mij is.

Midden in de tuin is een trapje naar beneden. De treden zijn bijna nog hoger dan mijn benen. Maar toch wil ik er altijd zelf van af. Ik wil niet dat papa of mama mij draagt. Ze mogen wel mijn hand vasthouden. Dat is best handig, want anders rol ik in een keer naar beneden.

Onderaan het trapje staat de zandbak. Hij is blauw en er ligt een groot deksel op. Ik heb weleens geprobeerd dat eraf te halen, maar het was echt te zwaar. Papa is heel sterk, die tilt het zo met een vinger op. En mama heeft er ook niet echt veel moeite mee (maar wel een beetje meer dan papa moet ik zeggen).

Ik vind het leuk om in de zandbak te spelen. Pas heeft papa een zeef meegenomen en al het zand erdoorheen gedaan. Ik heb er bij geholpen door met mijn schep steeds zand in de zeef te gooien. Het duurde best lang, maar aan het eind hadden we een emmer vol met steentjes. En in de zandbak zit nu nog alleen maar echt zand.

In de tuin staan olijfbomen en perenbomen. Er groeien ook pruimen. En net naast de zandbak staat een groot hek waar druiven aan groeien. Pas heb ik een druif geproefd maar hij was erg zuur. Het leek net een citroen. Ik denk dat hij nog niet rijp was. De peren zijn wel rijp. De perenbomen hangen helemaal vol. Sommige vallen zomaar naar beneden. Pas heb ik samen met papa en mama een hele zak peren geraapt. Daarna hebben we ze binnen in de keuken gelegd zodat ze nog een beetje zachter konden worden.

Vanmorgen ging papa de peren schillen. Eerst ging hij met mama praten of we ze wel konden eten. Mama had een paar wormen ontdekt in de peren. Ze vond het maar een vies idee dat we peren met wormen zouden gaan eten. Maar papa zei dat hij echt alles goed zou bekijken. Mama was eerst nog niet zo overtuigd, maar papa is toch aan het schillen gegaan. Iedere peer werd in kleine stukje gesneden om te kijken of er echt geen beestjes in zaten. Bij sommige was dat wel zo. Ik zag dat omdat ik bij papa in de keuken was. Ik heb het maar niet tegen mama gezegd. Papa gooide de peren met wormen direct weg. De andere deed hij in een pan met water. Toen ging er nog wat citroensap bij en een schepje suiker. Daarna pakte hij een apparaat dat heel veel lawaai maakt en dat deed hij in de pan. Het was voor mij te hoog om te zien wat hij precies deed. Maar na een tijdje was het lawaai weg en toen schonk hij drie glazen vol met sap. Een voor mama, een voor hemzelf en een voor mij.

Ik heb onder het drinken goed gekeken of er geen wormen in zaten. Ik heb ze niet gezien. Mama dronk het glas ook leeg en ze vond het erg lekker zei ze tegen papa. Ik hoop maar dat ze het meende, want papa was er heel druk mee geweest. Ik vond het tenminste wel lekker. Nu hoef ik vanmiddag geen fruit te eten en krijg ik misschien wel een koekje. Daar zitten in ieder geval zeker geen wormen in.

1 comment:

  1. Wat een knappe papa heb jij toch Aron.Hij kan zelfs perensap maken zonder wormen.Ik denkdat hij ze tot moes gemaakt heeft met dat herrieapparaat. Je ziet ze dan niet meer en proeft ze ook niet Heerlijk gezond zeg! Peren vitamine met gratis vlees er bij. Wat zal jij sterk worden joh ! Jullie hebben wel een mooie tuin zeg met olijfbomen en perenbomen. Oma heeft nog nooit een olijfboom gezien, Mag ik een keer komen kijken bij jullie? Ik heb inmiddels al zoveel mooie verhalen gelezen van jou, dat ik eerlijk gezegd wel een beetje jaloers bent op jou. Zoveel nieuwe dingen die jij al mee gemaakt hebt! Ik geniet er enorm van om het allemaal te lezen. Het is soms net een heel mooi boek,maar dan zo,n boek, dat het gaat over een jongetje die ik heel goed ken. Dat maakt het dubbel zo mooi.Ik hoop dat je nog veel meer verhalen zal schrijven , maar dat zal vast wel lukken denken ik. Ieland die zo mooi schrijft kan vast niet stoppen. Ik zal nog even wat verklappen, weet je Aron wat ik vaak doe? Al die mooie verhalen aan opa voorlezen en dan hebben we samen de grootste pret, we smullen ervan.
    Dus ga zo door!!!!!!!!!!!
    ,

    ReplyDelete