Friday, July 3, 2015

Een banaan in de lift

Bij ons in de stad wonen veel moslims. Bij de vrouwen kun je dat zien, want die dragen een doek om hun haar. Bij sommige mannen ook want die dragen een bruine of witte jurk. Meestal met sandalen eronder. Dat staat best wel grappig. Vaak hebben ze ook een baard. En ook een bruine plek op hun voorhoofd. Dat komt omdat ze steeds met hun voorhoofd op de grond bonken als ze aan het bidden zijn. Niet zo hard dat ze erom moeten huilen, maar toch zie je dan na een tijdje wel die bruine vlek zitten. Sommige moslims kijken een beetje boos uit hun ogen. Maar de meesten zijn toch wel lief. Als ik even naar ze lach, komt er altijd een lache terug.

Al deze moslims mogen deze maand niet eten. Dat komt omdat het Ramadan is. En drinken mag ook niet. De restaurants in de stad zijn gesloten. Vroeger ging ik nog wel eens een pizza halen of ander lekker eten zodat we niet hoeven te koken. Maar deze maand kan dat niet. Alles is dicht. Behalve de supermarkt. Daar ga ik wel vaak naar toe. Hij zit in een groot gebouw met een lift. De lift is heel leuk, want er zitten aan alle kanten ramen. Dan kijk ik naar buiten en zie ik alle mensen aan de buitenkant zo de lucht in gaan. En dan gaat ineens de deur open en zijn we bij de supermarkt.

In Ramadan is het altijd heel druk in de supermarkt. Dat klopt eigenlijk niet natuurlijk. De mensen mogen niets eten, maar ze gaan juist wel eten kopen. Papa heeft verteld dat de mensen vooral ’s nachts eten. Dat mag wel. Als de zon maar onder is.

Vaak koopt papa of mama bananen in de supermarkt en als ik dan weer in de lift zit en de mensen naar beneden zie glijden, krijg ik een banaan. Maar in de Ramadan krijg ik die niet. Maar ik ben geen moslim, dus ik snap het niet goed. Ik mag pas een banaan eten als ik weer thuis ben.

’s Nachts is het heel druk op straat. Er rijden dan allemaal auto’s voorbij ons huis. Ze rijden voorbij mijn slaapkamerraam. Ik denk dat al die auto’s dan nog meer eten gaan halen of zo. Maar als mensen ’s nachts allemaal gaan eten, wanneer moeten ze dan slapen? Eerlijk gezegd denk ik dat ze helemaal niet slapen. Heel veel mensen zijn erg moe. Dat zie ik als ik naar ze kijk vanuit m’n buggy. Veel mensen sloffen een beetje moe over straat. En als ik omhoog kijk, zie ik veel slaperige gezichten. En sommige van de bruine jurken met sandalen en baarden staan soms enorm te gapen. Ze doen niet eens een hand voor hun mond.

Over twee weken is de Ramadan over. Dat kunnen de mensen hopelijk weer lekker slapen en eten. En dan krijg ik hopelijk weer mijn banaan in de lift.

1 comment:

  1. Sjonge jonge, lieve Aron, het leven is ook voor een klein mensje als jij bent al best ingewikkeld zeg. Niet eten, wel eten, wel een banaan, geen banaan. En dan die Ramadan waar je niks van snapt. Moslims in Nederland houden ook Ramadan. De schoonmaaksters in de school waar opa werkt zijn ook moslima's. Die werken dan ook een beetje minder hard. Nou ja, als de school maar schoon is en ze maar niet sjagrijnig worden is dat ook prima. Doe je goed je best op school?

    Groetjes van je opa uit Streefkerk.

    ReplyDelete